۱۳۸۶۰۹۱۹

حضوری پیژامه پوش در ضیافت شیرازی
شرط لازم در فرایند خلاقیت ، داشتن تخیل است . تخیل است که خودآگاه و نا خودآگاه ایده پردازی می کند و ایده ها باعث آفرینش و ابداع می شوند.
ایده ها طیف وسیعی را شامل می شوند از تکنیک های جدید مخ زدن گرفته تا روش های بهینه سازی جارو کشی خیابان ها.از آفرینش هنری تا اختراعات و اکتشافات. ایده ها زاییده تخیل اند پس خلاق ها را از خیال بافی ها ،به رویا رفتن ها و خالی بندی هایشان بشناسید ازدوری کردن افراطی شان از کلیشه ها و از استقلال شان در نگاه کردن به مسایل مختلف. ولطفا به آنهایی که در طول حیاتشان به هیچ دی دریمی با نیش باز فرو نرفته اند بگویید زور بی ربط نفرمایند و با وجدان آسوده به کپی ادامه دهند

ایده ها در علوم و هنر های کاربردی بیشتر معطوف به حل مسایل و مشکلات هستند تا شرایطی بهتر را برای استفاده ایجاد کنند اما در گرایشات نظری و فلسفی و یا هنر های غیر کاربردی ایده ها بیشتر به جای جواب ،به طرح مساله می پردازند تا باعث تفکر و چالش شوند

.......................
رابطه سبک و خلاقیت در بسیاری از موارد بصورت تز و آنتی تز است یعنی اگر سبک باعث هم گرایی و نزدیکی هنرمند به هم قطارانش می شود ،خلاقیت به فاصله و خط کشی از دیگران می انجامد . سبک ها یا گفتارهای مسلط هر دوره بر هنرمندان تاثیر می گذارد اما هنرمندان با خلاقیت خود سعی میکنند تا این تا ثیر را کم رنگ کنند. این دیالکتیک باعث ظهور فردیت در آثار هنری می شود. معماران مدرن را در نظر بگیرید که با وجود زبان و اصول مشترک ،خلاقیتشان آنها را به مسیر های متفاوتی کشاند
..................
خلاقیت خطر کردنی مداوم و قدم برداشتن به سمت مکان های نا شناخته است. کشفی نا مطمئن به همراه دلهره و لذت. گذشتن از سطح مذاق و سلیقه ی پذبرفته شده و فرا تر رفتن از مرز های مطمئن و رسمی تفکرات عامه- قدرت- منتقدان . خلاقیت ماهیتی نا معین و نا مشخص دارد .نتیجه پیش بینی پذیر نیست و امکان اشتباه ویا فروغلطیدن به ابتذال در آن زیاد است نمونه اش درکار های اولیه هنرمندان بزرگ و یا همین وبلاگستان زیاد است و شاید به همین دلیل است که هر خلاقییتی هر چند ناب الزاما باعث آفرینش هنری موفقی نمی شود. خلاقیت ماده خام اثر هنری است و برای تبدیل شدن به اثری قوی و عمیق می باید از صافی هایی بگذرد. این صافی ها را می توان "درک هنری" و "سلیقه بصری یا ادبی" و "مهارت بیانی" نامیدکه با تجربه و تعمق در آثار دیگران بدست می آید
...................
گاه خلاقیت صرفا نفی و هجو کلیشه ها و زبان مسلط دوره است یعنی هنرمند اعتبار کارش را در گریز از نماد ها و نشانه های مرسوم می بیند و به ا ین صورت ازاثرش "آشنازدایی" می کند مثل ساده گرایی همان معماران مدرن و پرهیزرادیکال آنها از اضافه ها وتزیینات. شاید بتوان این نوع را ،خلاقیت سلبی بنامیم. و گاه هنرمند آفریینده دنیایی جدید است دنیایی شخصی،یکتاو منحصر به فرد ، بی هیچ توجه و یا واکنشی به کلیشه ها و آرایه های موجود .دنیای نوشته های بورخس یا نقاشی های بیکن و یا ماگریت از همین دسته اند در معماری ما به این دسته معماران مولف می گوییم و این نوع را خلاقیت ایجابی می نامیم
..............
سطوح خلاقیت هم متفاوت است.بعضی خلاقیت ها صرفا تکنیکی هستند مثل نقاشانی که بجای استفاده از قلم مو از تکه چوب یا انگشت برای مالیدن رنگ استفاده می کنند و گاه می تواند در نحوه نگاه و نظریه هنری صورت بگیرد مثل ایده نقاشی انتزاعی مدرن یا هنر مفهومی که مرزهای هنر های تجسمی را تغییر داد. در جوامع بسته و متعصب ،خلاقیت در مسایل بنیادی کمتر دیده شده و نو آوری ها در سطح متوقف می ماند
سطوح خلاقیت درطراحی معماری هم وجود دارند. خلاقیت در طراحی جزییات –خلاقیت درحل مسایل عمکردی، سازه های ،زمینه ای- خلاقیت در تولید فرم – خلاقیت در سازماندهی وساختار فضایی - خلاقیت در بیان معماری و مفهوم مکان،به ترتیب از سطحی به عمیق سطوح خلاقیت در معماری هستند بسیاری از پروژه نه بدلیل کمبود خلاقیت بلکه به دلیل افراط در یکی از این سطوح و عدم توجه به سطوح دیگر ضعیف قلمداد می شود مثل پروژه که خلاقیت ها در جزییات و یا فرم آن زیاد وجود داشته باشد اما در فضا سازی آن خلاقیتی صورت نگرفته باشد
.......
زیاده جسارت است

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
اون وسط ها به نکته ی جالبی اشاره کردی . آدم های خلاق ممکن است در یک جمع غیر خلاق احمق چلوه کنند .

ناشناس گفت...

سلام
اواخر پست نوشتین: "در جوامع بسته و متعصب ،خلاقیت در مسایل بنیادی کمتر دیده شده و نوآوری ها در سطح متوقف می ماند"

جالبه. به این معنی که چون با تکنولوژی در ارتباط نیستند نمیتونند نوآوری داشته باشند؟
من فکر میکردم خلاقیت باید در گرو تکنولوژی باشه. و تکنولوژی چیزی به هنر اضافه نمیکنه.

ناشناس گفت...

جناب کوروش
آدمهای خلاق با هر کار خلاقانه خودشون یک تجربه هم کسب می کنند. به نظرم گاهی به عنوان بخشی از تجربه، عقب نشینی و سرگرم شدن در کارهای قبلی و ارتباط با قوای تجسم یک فرد دیگه، بد نباشه.
در ضمن برداشت من ازاونچه شما گفتین این میشه؟ "آدم های خلاق چرا فکر میکنند با بقیه فرق دارند؟"

ارادتمند/فرانی

ناشناس گفت...

سلام کورش خان سلام فرانی گرامی
نه . حرف من ارتباط مستقیمی با تکنولوژی نداشت خلاقیت به این دلیل در جوامع بسته در سطح متوقف می ماند که در این جوامع سنت ها ،اصول و قوانین براحتی تبدیل به تابو می شوند و شکستن و گذشتن از آنها جرات و هزینه زیادی می طلبد به تاریخ ادبیات و نقاشی و معماری و یا فلسفه ایرانی نگاه کنید هیچ گاه آن خلاقیت های بنیادی و بن فکنانه ای که مثلا در تاریخ هنر غرب می بیند در تاریخ ما وجود ندارد و خلاقیت ها به کندی و در نهایت محافظه کاری و در سطح صورت گرفته است .. ممنون راستی ما با هم آشنا در آمده ایم؟

ناشناس گفت...

دوست عزیز. ممنون از این که خودتان را به میهمانی رساندید، و ما را از نوشته ی گرمتان بهره مند کردید.

ناشناس گفت...

ممنونم
متوجه شدم.

در باب آشنایی هم نمی دونم. کمک کنید ممنون میشم. البته رشته ی من معماری نبوده. یا دور و بر دانشکده هنر هم دیده نشدم.
اگر شما منو به جا آوردین برام پی ام بذارین لطفا. چون با اسم حقیقی ام در محیط مجازی نمیام

با ارادت

ناشناس گفت...

سلام رفیق
درگیر دیدو بازدید خوشایندی شده ایم.
باز هم سربزن.

ناشناس گفت...

azat khosham miad fereni

ناشناس گفت...

با عرض سلام و خسته نباشید
از سایت مجله معماری A&D مزاحمتون میشم
وبلاگ خوبی دارید برای همین میخواستم اگه مایل بودید تبادل لینک کنیم
در صورت تمایل آدرس سایت ما با عنوان مجله معماری A&D
در وبلاگ خودتون بگذارید
با تشکر

http://art-architect.persianblog.ir/

ناشناس گفت...

dear alireza,http://archibaldhadoque.persianblog.ir/ I'm waiting for you

ناشناس گفت...

ممنون از سر زدنت . نوشته های خودت هم همینطوره و من خوشم میاد از نوشته هات

rezvan گفت...

khalgh kardan o khalaghiat hamishe moghaddas hastan ,amma inam hich vaght yadam nemire ke dorost copy kardan az ye kare khoob mitoone arzeshshesh az khalgh kardane ye kare bad bishtar bashe..

ناشناس گفت...

ممنون از اينكه اومدي در پست سكوت كامنت نوشتي

ناشناس گفت...

سلام تق. این رو یادم رفته بود بیام بگم که توی اون قضیه‌ی پا استعاره‌‌ای در کار نبود. اون پانویس هم فقط یه جور عملیات آکروباتیک بود

ناشناس گفت...

سلام مجتبی من که همیشه اونجام :)
فرانی جان پس من اشتباه گرفتم
چشم آقای کمالی
سلام رضوان برخلاف نظرشما من نتنها خلاقیت رو مقدس نمی دونم بلکه یکی از اصلی ترین کارکرد هاشو "تقدس زدایی" می بینم ممنون
سلام بختیار
سلام ازموسیس خب پس از خنگی من نبود :)
نوشته های توبرایمن سمبل خلاقیت درفرم و معنی به حساب میاید و طبیعتا غبطه برانگیز. ممنون===

ناشناس گفت...

سلام

لذت بردم. مخصوصا بحث سبک و خلاقیت و تعاملشان جای تامل دارد. از طرفی خلاقیت را به امری فردی/درونی و حل مشکل را می توان به امری بیرونی/اجتماعی نسبت داد. فکر کنم خلاقیت جایی بین ایندو در نوسان است.

مورد آخر هم موضوع سبک شخصی یا به قول معروف امضای معمار است. می دانیم که معمارانی مثل حدید,گهری و مایر سبک خاص خودشان را دارند و بناهایشان با یک سبک و سیاق و زبان فرمی حرف می زنند.

حال اینها را مقایسه کنید با معماری مثل پیانو که کارهایش بسته به سایت و مورد متفاوت است. این را به کدام می توان نسبت داد. موضوع درونی و امضای معمار یا موضوع بیرونی و خواسته های سایت.
به عبارتی آیا پیانو خلاق تر است یا گهری؟

ناشناس گفت...

سلام آقای میرغلامی عزیز
خوشحالم که نوشته موردپسندت بود
.
به نظرم سطح خلاقییت این دو گروه متفاوت است گرایش خلاقیت پیانو معمار-معمار و گرایش خلاقییت حدید و گری معمار-مجسمه ساز می باشد. اوایل فکر می کردم گرایش دوم خلاقانه تر است ولی الان بدلیل تبدیل شدن معماری حدید و گری به آیکونی تجاری و نماد تکراری سرمایه داری، معماری پیانو برایم بدلیل عدم قابلیت تبدیل به کلیشه ، خلاقانه تر است.
فکر می کنم بتوان گروه سومی در بین این دو گروه اضافه کرد که خلاقیتشان در عین تکرار ناپذیری و کلیشه نشدن،امضای شخصی نیز دارد گروهی مثل تویو ایتو،هرتزوگ،کولهاس،دیلرو اسکافیدیو

ممنون از توجهتون...

سارا گفت...

سلام.
ممنون از حضورتون. سجاد اکبری استاد درک و بیان، نقد ، و بیان 2 مون بود. خواننده های نوشته های کج و معوج و اغلب احساساتیم!و یکی از معدود آدمایی که نمی خواست شاگرداش گوسفند باشند.
دانشگاه ما هنوز هم یک توالت عمومی بزرگ است. منتها کیفیتش وحشتناک تر شده و تعداد استفاده کننده هاش بیشتر
. متشکر از مکملی که معرفی کردید. خیلی دنبال یه مکمل خوب واسه این کتاب بودم.
گذرتون رشت افتاد سری به ما بزنید..

سارا گفت...

خواننده نوشته های .....